10 CARA MENINGKATKAN SISTEM IMUN TUBUH & PUNCA LEMAH IMUN

​Sekarang musim tak menentu.. Kejap panas, kejap hujan.. Batuk, demam, selsema tu biasa… Tapi kalau selalu sangat, tu maknanya imuniti badan kita semakin lemah.. Bahaya ke kalau sistem imun badan kita lemah?? Bahaya la kome oii…  Bahaya imun lemah ni antaranya boleh menyebabkan: 😰 keradangan (inflammation) dalam badan 😰 auto immune disease (penyakit auto immune) […]

Continue reading


CARA DETOKS YANG SELAMAT BANTU KURUS TANPA SENGAJA

​Ramai nak kurus dan cantik tapi lupa nak detoks.. Salah satu faktornya ialah pemakanan.. Suka makan manis2 dan cepat lapar… Ha… Tu maknanya, cacing dah banyak dalam perut.. Atau kata lain ialah PARASIT… Sebab tu saya tak suka makan manis2 terutamanya kek..(acececeeceh..😜😜) Ok jom kita gali skit ilmu…. Apa tu DETOKS? Detoks ialah proses membersihkan […]

Continue reading


CARA MERAWAT DIABETIS (KENCING MANIS) TIDAK MEREBAK KE BUAH PINGGANG

Bila menghidap diabetes untuk masa yang lama dan tidak terkawal, organ lain akan turut terjejas. Tabiat pemakanan yang terlalu gemar dan kerap mengambil makanan & minuman manis antara salah satu faktor berlakunya kencing manis ini.   Jika tidak dirawat, kencing manis akan mengakibatkan tekanan darah tinggi, buah pinggang dan kerosakan saraf, cacat penglihatan, kelemayuh, kudis […]

Continue reading


CARA MERAWAT KECEDERAAN TISU LEMBUT atau SOFT TISSUE INJURY ELAK MAKIN PARAH

Anda biasa bersukan?? Aktif??  Ataupun memang atlit??  Ke seorang yang lasak dan memerlukan gerak kerja yang tangkas & cepat setiap hari?   Pernah alami SOFT TISSUE INJURY?? Apa benda tu?? Ok meh kaklina terangkan sikit.   APA ITU SOFT TISSUE INJURY (STI) ?   SOFT TISSUE INJURY atau kecederaan tisu lembut  adalah kerosakan pada otot, […]

Continue reading


||PTS2.0||TASK5: GASTRIK KRONIK 10 TAHUN DAN MIGRAIN PULIH TANPA UBAT

Dulu saya ni penghidap gastrik tahap ada ulser perut dan migrain sebelah kanan kepala je… Ubat cair gastrik kat klinik tu saya togok je..Tapi xbaik2 jugak.. Pernah buat scope masuk kamera dlm usus di hospital swasta. Belum sampai tahap kena potong usus lagi.. Alhamdulillah… Punca dia, suka makan pedas & tak makan ikut masa.. Saya tak […]

Continue reading


5 KAEDAH BANTU RAWAT KECEDERAAN PADA LIGAMEN LUTUT ACL (ACL INJURY) PULIH

Lutut merupakan sendi penghubung di antara tulang paha (femur) dan tulang betis (tibia). Ligamen adalah struktur pada lutut yang memegang tulang femur dan tibia dan menolong mengawal pergerakan sendi. Terdapat dua ligamen yang berada di tengah lutut iaitu Anterior Cruciate Ligament (ACL) dan Posterior Cruciate Ligament (PCL). APA ITU ACL? Anterior Cruciate Ligament (ACL) adalah […]

Continue reading


CYST MENGECUT IKHTIAR SELAMAT DARI DIBEDAH

Cyst adalah suatu membran yang mengandungi udara, cecair atau bahan separa pepejal. Sesetengah Cyst boleh hilang dengan sendirinya tetapi kebanyakan perlu dibuang dengan melakukan pembedahan. Dalam wikipedia, ada berpuluh jenis Cyst, tetapi Cyst yang biasa sinonim dengan wanita adalah Ovarian Cyst. Symptom untuk sakit ini sama seperti sakit “accute appedicitis” , tetapi apabila ujian ultrasound […]

Continue reading


SET SCOLIOSIS BANTU PULIH TULANG BELAKANG BENGKOK DARI MELARAT

Tulang belakang memang bengkok kan?? Tapi kali ni bezanya ialah ia membentuk seperti huruf S pada bahagian tulang belakang. Jangan risau ye kerana ianya bukan penyakit dan masih boleh dirawat. Kenali SCOLIOSIS dengan lebih lanjut. Shaklee juga ada menawarkan SET SCOLIOSIS bagi membantu merawat tulang belakang dari terus membengkok supaya tidak melarat. Antaranya ialah : […]

Continue reading


KAEDAH ALTERNATIF BANTU RAWAT TULANG BELAKANG BENGKOK ATAU SCOLIOSIS

Pernah rasa saukit belakang?? Mungkin majoriti kit apernah mengalami sakit pada bahagian belakang terutamanya tulang belakang. Tahukah kita bahawa tulang belakng juga boleh bengkok. Atau rata-rata menyedari bahawa tulang belakang kita memang bengkok. Tapi jika ianya bengkok sama ada ke kanan atau ke kiri dalam bentuk C ataupun S. HAti-hati jika ianya berlaku pada anda […]

Continue reading


ATASI JERAWAT BERNANAH MENJELANG TIGA HARI LAGI NAK BERSANDING

Ayooo… seramkan?? Cemana ni?? Hari bersejarah bakal tiba tak lama lagi… Krim apa yang boleh tutup CELA kat muka ni?? Mak andam confirm bising… Persiapan semua dah siap. Pelamin dan khemah pun dah sedia terpasang. Kad kahwin juga sudah nerada di tangan para jemputan. Baju pengantin pun dah siap fitting.. Tapi muka pengantin pula berjerawat. […]

Continue reading