TIPS ATASI MASALAH KEBAS TANGAN (CARPAL TUNNEL SYNDROM). TIADA LAGI SERIAU BANGUN PAGI

Aduh..sakitnya tangan ni tiba-tiba je tak dapat rasa apa-apa. Bangun tidur je terus macam kebas je tangan dengan kaki ni.. Macam kena tusuk jarum rasanya.. Cuba juga urut-urut, tak mau jugak hilang rasa kebas ni.. Kena biarkan beberapa ketika, ha..baru la ok.. Tapi esok, kena lagi..     Ah sudah… sampai bila nak hadap sakit […]

Continue reading


TIPS PENJAGAAN KULIT KEPALA DAN RAMBUT BAYI ELAK CRADLE CAP (KULIT BERKERAK)

Ini adalah perkara yang selalu kita sebagai ibu bapa terlepas pandang dan adakala menganggap ianya sebagai perkara yang remeh serta dipandang enteng. Korang tau tak, kalau kita biarkan je boleh mengakibatkan ianya lebih parah.   Sebenarnya, bukan senang tau nak jaga kulit kepala dan rambut bayi ni. Kita ni sebagai ib, memang seboleh-bolehnya kita nak […]

Continue reading


SET DETOKS SHAKLEE : BUKAN SETAKAT BANTU BEBASKAN TOKSIN DALAM BADAN JE

Ramai nak kurus dan cantik tapi lupa nak detoks. Salah satu faktornya ialah pemakanan. Memang susah nak tinggalkan makanan dan minuman yang manis-manis.     APA TU DETOKS?     Detoks ialah proses membersihkan usus di mana segala toksin, lemak dan lender yang melekat di dinding usus dan dikeluarkan melalui pembuangan air besar..     […]

Continue reading


KAKI PESAKIT KENCING MANIS NYARIS DIPOTONG. BAGAIMANA ISI KAKI BELIAU TUMBUH DENGAN CANTIK?

Seram betul masa mula-mula tengok gambar ni.. Kaki seorang makcik dalam lingkungan usia 50an yang dahulunya penghidap kencing manis..   Paling seram, doktor dah nak potong pun kaki beliau sebab dah Nampak tulang dah luka di kakinya.   Mula-mula (gambar kiri), beliau hanya consume Vivix sahaja secara konsisten setiap hari. Kemudian, barulah mula tambah dengan […]

Continue reading


RAWATAN DAN MAKANAN DEMAM VIRAL DI RUMAH BUKAN SEKADAR TIDUR JE UNTUK PULIH SEMULA

Jangan ingat demam viral ini adalah sama seperti demam biasa tau yang hanya boleh je sembuh dengan mendapat tidur yang cukup. Kita kena perlu ambil lebih serius jika mengalami TANDA-TANDA BUKAN DEMAM BIASA seperti di bawah ini :   Segera mendapatkan rawatan dari doktor sekiranya anda mengalami penyakit seperti kanser, diabetes atau jantung Sekiranya dengan […]

Continue reading


8 CARA IBU ANAK EMPAT MENGATASI  LETIH DAN LESU BADAN  KEKAL AKTIF SEPANJANG HARI

Semakin meningkat usia, semakin berkurang kudrat nak lakukan itu ini.. Walaupun hasrat menggunung tinggi, tapi bila sampai masa letih tu.. Tuhan je yang tau macam mana rasanya ibu-ibu di luar sana nak hadapi situasi letih dan lesu setiap hari. Saya la tu..     Sejak bertambah bilangan ahli keluarga pada tahun lepas (Ogos, 2016), saya […]

Continue reading


5 CARA ATASI VERTIGO ELAK SEMAKIN MELARAT

Selalu tak rasa telinga berdesing, berpeluh-peluh secara tiba-tiba, nadi berdenyut dengan kencang atau kerap juga mengalami rasa melayang atau seolah-olah keadaan sekeliling berpusing-pusing?  Risau kan apabila kerap sangat kena.. Kadang-kadang rasa pening dan juga keadaan tidak stabil. Simptom-simptom di atas merupakan antara simptom-simptom  Vertigo. Antara simptom-simptom lain Vertigo ini ialah : 1) loya dan muntah-muntah […]

Continue reading


BELL’S PALSY : KETAHUI PUNCA, SIMPTOM DAN RAWATAN BELL’S PALSY

Pernah tengok cerita Aku Bukan Bimbo suatu ketika dulu di Astro? Shaheizy Sam diserang penyakit di mana muka dan mulutnya herot sebelah .. Ramai antara rakan saya yang menyangkakan bahawa itu adalah tanda-tanda penyakit strok Jom kita tengok apa sebenarnya Bell’s Palsy ini.. APAKAH BELL’S PALSY? Bell’s Palsy sebenarnya merupakan penyakit yang berkaitan dengan saraf […]

Continue reading