5 CARA ATASI VERTIGO ELAK SEMAKIN MELARAT

Selalu tak rasa telinga berdesing, berpeluh-peluh secara tiba-tiba, nadi berdenyut dengan kencang atau kerap juga mengalami rasa melayang atau seolah-olah keadaan sekeliling berpusing-pusing?  Risau kan apabila kerap sangat kena.. Kadang-kadang rasa pening dan juga keadaan tidak stabil. Simptom-simptom di atas merupakan antara simptom-simptom  Vertigo. Antara simptom-simptom lain Vertigo ini ialah : 1) loya dan muntah-muntah […]

Continue reading


BELL’S PALSY : KETAHUI PUNCA, SIMPTOM DAN RAWATAN BELL’S PALSY

Pernah tengok cerita Aku Bukan Bimbo suatu ketika dulu di Astro? Shaheizy Sam diserang penyakit di mana muka dan mulutnya herot sebelah .. Ramai antara rakan saya yang menyangkakan bahawa itu adalah tanda-tanda penyakit strok Jom kita tengok apa sebenarnya Bell’s Palsy ini.. APAKAH BELL’S PALSY? Bell’s Palsy sebenarnya merupakan penyakit yang berkaitan dengan saraf […]

Continue reading


4 CARA PENJAGAAN KULIT WAJAH TANPA BAHAN KIMIA MERBAHAYA ELAK KULIT MENGGERUTU

Kaklina ni umur dah nk masuk 40an beberapa tahun lagi… Takut sangat mereput nak nampak muda tapi pulun bermekap tebal-tebal..  Dulu pernah pakai compact powder, tapi merenyam nya muka, Tuhan je tahu.. Pelik macam mana org lain boleh je guna berinchi2 kat muka… Dengan krim mukanya lagi… Betul ke bebas bahan kimia??  Pencuci muka pula?? […]

Continue reading


9 CARA BERHENTI ROKOK SELAMANYA YANG SELAMAT, MUDAH DAN BERKESAN

Perokok berisiko 2 kali ganda untuk menghidap KANSER BUAH PINGGANG?? Menakutkan!!!!  Tabiat merokok menyumbang kepada risiko diserang penyakit barah atau KANSER GINJAL. Menakutkan apabila kajian menunjukkan bilangan pesakit lelaki adalah dua kali ganda daripada wanita secara anggaran umumnya.  Lebih 90% daripada kes membabitkan mereka yang didiagnosis dengan barah ginjal adalah pesakit yang berusia 45 tahun […]

Continue reading


CARA MERAWAT BUASIR DENGAN SELAMAT DAN SEMULAJADI SEBELUM TERLAMBAT

Seram pulak nak membayangkan buasir tu macam mana..  Ada yang sampai kena operate nak buang buasir tu.. Tapi nanti, kena balik.. Takkan nak potong lagi.. Aduhai…sakitnya..   APA ITU BUASIR?   Buasir adalah urat bengkak pada lapisan rektum dan dubur. Ia boleh menjadi radang dan membengkak. Terdapat dua jenis buasir iaitu: buasir dalaman terjadi di […]

Continue reading


CARA MERAWAT PENYAKIT ALZHEIMER SUPAYA TAK TERUS HILANG INGATAN 

Bila usia dah mencecah 30an ke atas, sedikit demi sedikit metabolisma badan kita menurun. Lebih-lebih lagi wanita kerana proses hamil dan seterusnya hamil… Mula-mula lupa, lepas tu tak ingat. Tahu tak daya ingatan kita juga semakin lemah dah boleh mendorong kepada penyakit Alzheimer atau NYANYUK? APA ITU ALZHEIMER? Alzheimer merupakan sejenis penyakit penurunan saraf otak […]

Continue reading


CARA MERAWAT ASMA AGAR TIDAK MENJADI LEBIH BURUK

APAKAH PENYAKIT ASMA? Asma adalah kegagalan bernafas seperti biasa. Ia suatu keadaan serius yang dialami lebih 70 juta orang di Asia. Risiko serangan mendadak, kemasukan hospital dan kematian meningkat dalam kalangan pesakit berlaku kepada mereka yang tidak menguruskan asma dengan baik.   Simptom-simptom asma: Kebiasaannya batuk pesakit asma lebih teruk di waktu malam dan awal pagi […]

Continue reading


5 TIPS ATASI GASTRIK SECARA MODEN DAN SEMULAJADI ELAK LEBIH KRONIK

Gastrik ni sering melanda orang yang tak jaga waktu makan serta apa yang dimakan. Kadang-kadang tak sedar pun dah sampai waktu makan sebab sibuk dengan kerja. Menahan diri dari makan sebarang makanan dalam tempoh yang lama memang boleh mengundang gastrik ni.   Gastrik atau Gastitis merujuk kepada keradangan pada lapisan dinding perut. Simptom-simptom gastrik ialah […]

Continue reading


10 CARA MENINGKATKAN SISTEM IMUN TUBUH & PUNCA LEMAH IMUN

​Sekarang musim tak menentu.. Kejap panas, kejap hujan.. Batuk, demam, selsema tu biasa… Tapi kalau selalu sangat, tu maknanya imuniti badan kita semakin lemah.. Bahaya ke kalau sistem imun badan kita lemah?? Bahaya la kome oii…  Bahaya imun lemah ni antaranya boleh menyebabkan: 😰 keradangan (inflammation) dalam badan 😰 auto immune disease (penyakit auto immune) […]

Continue reading


CANTIK SEMULAJADI TANPA MAKE UP DAN BAHAN KIMIA 

Lambakan produk kecantikan yang tumbuh bak cendawan di pasaran sekarang ni betul-betul merisaukan… Banyak juga yang menawarkan harga murah hasil daripada repacking & rebranding product… Seram tau.. Tiada bukti kajian mengenai keselamatan dan keberkesanan produk.. Memang kena teliti dan memilih hanya produk yang terbaik dan semulajadi tanpa bahan kimia.. Shaklee pun ada set penjagaan kulit […]

Continue reading