RAHSIA HAMIL ANAK KELIMA DIUSIA 37 TAHUN TANPA SEBARANG KOMPLIKASI

TAK BAHAYA KE MENGANDUNG PADA USIA 37tahun?? DOKTOR TAK MARAH KE?? Kalau kata risiko, tak kira umur.. Sesiapa pun wanita yang hamil ada risiko tersendiri.. Alhamdulillah… perjalanan hamil saya kali ini dipermudahkan sangat-sangat. Saya disahkan hamil pada Oktober 2017, iaitu ketika usia anak keempat, Ayra 1 tahun 2 bulan.. Rezeki kan? Walaupun hamil, saya masih […]

Continue reading


CARA TAMBAH DARAH BAGI IBU HAMIL ELAK RISIKO MENGHIDAP ANEMIA

Tahniah bagi bakal mommy yang mendapat perkhabaran yang lama dinantikan… Hamil!!! Mesti tak sabar-sabar nak menantikan kelahirannya kan?? Namun, bila masuk fasa check up di Klinik Kesihatan Ibu dan Anak (KKIA), pelbagai masalah pula yang timbul.. Salah satunya ialah, HB Low ataupun Anemia.. APA ITU ANEMIA?? Anemia merupakan keadaan di mana berlakunya kekurangan hemoglobin di […]

Continue reading


6 SENAMAN YANG MEMBANTU MEMUDAHKAN DAN MEMPERCEPATKAN PROSES BERSALIN ELAK OVERDUE

Ada mommy-mommy di luar sana yang dah nak menghampiri tarikh due utuk bersalin ke? Nervous? Atau ada juga yang dah overdue tapi masih belum keluar tanda-tanda untuk bersalin? Jangan stres dan risau, nanti boleh darah tinggi pula..   Pernah tau tak yang terdapat beberapa SENAMAN YANG MEMBANTU MEMUDAHKAN DAN MEMPERCEPATKAN PROSES BERSALIN mommy? Senaman-senaman ni […]

Continue reading


8 TIPS ATASI KEPUTIHAN KETIKA HAMIL ELAK JANGKITAN KUMAN PADA KANDUNGAN

Masalah keputihan ketika hamil ni memang seriau jadinya kan? Tak selesa tu satu hal. Dengan merenyamnya rasa lepas tu ada juga yang berbau membuatkan kita sendiri rasa kurang selesa. Dah la sarat mengandung, letih lesu dan lain-lain masalah lain. Tambah buruk, masalah keputihan pula menerjah ibu hamil..   Waduhh… waduhhh…. Hihi..ala-ala neng pulak saya hari […]

Continue reading


MAKANAN BERNUTRIEN UNTUK IBU HAMIL DAN BAYI ELAK LUMPUH SELEPAS BERSALIN (SYMPTOMATIC HYPOKALEMIA)

Tahniah kepada bakal ibu tak lama lagi. Mesti eksaited nak tunggu bayi keluar kan? Macam-macam persediaan sudah mula dibuat sejak beberapa bulan yang lalu untuk sambut baby baru kan? erm.. tak sabar sangat rasanya tu..   Tapi, baru-baru ini kita dikejutkan dengan satu berita sedih yang berlaku pada seorang ibu yang baru bersalinkan anak keempat […]

Continue reading


CARA-CARA MENGATASI 10 KESAKITAN BIASA KETIKA HAMIL BANTU IBU HAMIL KEKAL CERGAS

Tempoh kehamilan seharusnya menjadi moment terindah yang sepatutnya dikenang sampai bila-bila.. Namun kita tidak lari dari mengalami sakit-sakit biasa ini ketika hamil..  Jangan panik ye.. Jom sama-sama menambah pengetahuan supaya rasa sakit-sakit biasa ketika hamil ini dapat di atasi dengan tenang… Berikut adalah antara 10 masalah atau sakit ketika hamil adalah seperti di bawah. Juga […]

Continue reading


BAHAYA DARAH TINGGI (HYPERTENSION) KETIKA HAMIL BAGI IBU DAN BAYI

​Seronok semalam dapat feedback customer preggy mommy. Sebelum ni beliau ada masalah tekanan darah tinggi ketika hamil.. Usia kandungan pun dah masuk trimester ke3… Mana tak risau kan kalau BP high. Alhamdulillah…dah back to normal bacaan BP beliau… Tekanan darah tinggi ketika hamil (Pregnancy Induced Hypertension) berlaku apabila bacaan tekanan darahnya melebihi 140/90 ataupun bacaan […]

Continue reading


3 KHASIAT PETAI TERHADAP IBU HAMIL YANG RAMAI TIDAK TAHU

PETAI Nama saintifik bagi PETAI ialah Parkia Speciosa. Petai dijadikan ulam & dipelbagaikan kegunaannya dalam masakan seperti sambal tumis ikan bilis petai, sambal tumis udang & ada juga dijadikan jeruk. Fuh…sedap betul.. Faveret Kak Lina ni sambal ikan bilis petai… Namun ada 3 KHASIAT PETAI TERHADAP IBU HAMIL YANG RAMAI TIDAK TAHU iaitu: Buah petai ni […]

Continue reading


5 TIPS KEKAL POSITIF UNTUK HAMIL ELAK TANGGAPAN BURUK GANGGU EMOSI IBU

Ramai wanita yang sudah berkahwin mengimpikan zuriat sendiri. Namun ada juga wanita yang takut untuk hamil. Sekiranya anda salah seorang yang berasa bimbang untuk hamil, cuba fahami saranan ibu. Tip ini juga boleh dikongsi dengan pasangan anda. Biar sama-sama menyelami betapa indahnya melewatu sembilan bulan nanti. Jom saya kongsikan 5 TIPS KEKAL POSITIF UNTUK HAMIL ELAK […]

Continue reading


6 peranan Set Hamil Shaklee elak masalah alahan ibu mengandung

Tidak semua bakal ibu akan menghadapi alahan ketika mengandung. Mengandung adalah satu saat yang sukar dilupakan dan akan menjadi sejarah manis bagi setiap pasangan yang telah berumahtangga. Memiliki cahaya mata juga menjadi impian mereka. Namun, amat mengerikan untuk bakal ibu mengalami situasi alahan yang kronik yang kadangkala menjejaskan bayi di dalam kandungan. Kadangkla ada juga […]

Continue reading