8 TIPS MENJAGA LUKA PEMBEDAHAN CAESAREAN BANTU IBU BERPANTANG KEKAL CERGAS

Tahniah bagi yang baharu je selamat melahirkan cahaya mata.. Selamat berpantang ye.. Walaupun melahirkan secara Caesarean Section, berpantang tidak harus dipandang enteng.. Berpantang selepas menjalani pembedahan Caesarean ni, banyak beza dengan bersalin normal. Perkara paling penting selepas pembedahan adalah untuk mengelakkan dari mengangkat sebarang bebanan yang berat sehingga doktor membenarkan berlakunya tegangan pada luka pembedahan. […]

Continue reading


3 RAHSIA DAN TIPS MENERAN YANG BETUL BANTU IBU BERSALIN DENGAN MUDAH

Sekejap je rasa fasa mengandung. Tup tup dah hamper kepada tarikh jangkaan bersalin (EDD). Mesti dah tak sabar kan? Nak sambut kelahiran baby baru yang dinanti-nantikan.. Macam mana la rupa dia agaknya nanti?     Dalam pada tak sabar nak lihat rupa bayi yang bakal dilahirkan tu, tak kurang juga yang risau macam mana nak […]

Continue reading


PUNCA DAN BAGAIMANA NUTRISI KETIKA BERPANTANG BANTU ATASI GILA MEROYAN

Alhamdulillah… Kaklina merasa berpantang sendiri sejak dari anak pertama lagi. Alhamdulillah juga, dijauhkan dari Gila Meroyan.. Baru-baru ni kita dikejutkan dengan kes seorang ibu mengelar bayi perempuannya yang berusia 2 bulan.. Astaghfirullahalazim… Ianya memang diluar kawalan dan emosi ibu tersebut… Kasihan ibu dan bayi… Bayi menjadi mangsa dan ibu juga mangsa kepada keadaan…   Bagaimana […]

Continue reading


ATASI SEMBELIT KETIKA PANTANG ELAK BUASIR YANG SANGAT MEMERITKAN

Menangani Komplikasi Buasir dan Sembelit Selepas Bersalin Buasir terjadi pada bahagian dubur akibat tekanan yang tinggi semasa meneran yang menyebabkan saluran dubur membengkak.  Masalah buasir akan menyebabkan kesukaran proses pembuangan air besar.  Manakala sembelit pula ialah kesukaran membuang air besar iaitu terjadi kepada ibu yang kurang minum air, kurang serat di dalam badan atau mungkin […]

Continue reading


Berpantang moden bantu ibu sihat dan bertenaga urus keluarga dan diri.

Selesai bersalin, kini tibalah pula masanya untuk para ibu merasai pengalaman berpantang. Alangkah baiknya jika ada yang membantu meringankan tempoh berpantang para ibu. Namun, jika tiada, janganlah pula rasa tidak bernasib baik kerana saya yakin dan percaya, anda mampu melaluinya dengan sihat, cergas serta bertenaga walaupun terpaksa meguruskan bayi, diri anda dan juga keluarga. Jika […]

Continue reading


Kenali 10 komplikasi selepas bersalin dan kaedah mengatasinya elak meroyan

Kesihatan selepas bersalin jangan dipandang enteng ya. Selepas bersalin, para mommy perlulah memastikan penjagaan tubuh yang sihat, bukan sahaja luaran tau malahan dalaman juga. Ibu baru sering terdedah kepada pelbagai gejala semasa berpantang. Ada kalanya simptom itu timbul tanpa disedari. Ada masanya, gejala-gejala ini hanya timbul sekejap sahaja dan ada kalanya berlarutan. Oleh sebab itu, […]

Continue reading